måndag 10 september 2012

Barnen i Centralafrika

Musik och loggbok var det vi gjorde under morgonen. Efter rasten hade halva klassen "Hitta Vilse - kurs" på idrotten och halva klassen hade matte. Vi pratade mycket om "hundratals rutan", hur kommer det sig att alla tal som står under varandra har samma slutsiffra? Barnen fick nya matteboken!
Efter lunch pratade vi om skoljoggen och tittade på korta filmer om barnen i Centralafrika och hur de lever. I år går slantarna från skoljoggen till SOS-barnbyar. Tankar från barnen när vi såg filmen:

"Jag tänker på barnen"
"Det ser jobbigt ut. Det är varmt. Behöver pengar"
"Jag tänkte på hur rika vi är"
"Jag tycker att de har ett dåligt land"
"Jag tänkte på skoljoggen"
"Jag tänkte på att jag har det bra"
"Tänk om jag bodde där. Jag skulle vilja ge dem tusen miljoner om jag kunde. Jag skulle kunna bo där istället för deras skull"
"Synd om dem. Vill skänka 50"
"Jag tänker på barnen att de har det svårt."
"Stackars barnen, hoppas att ni får det bättre"
"Jag tycker synd om dem. Jag skulle vilja ringa och ge dem pengar"
"Jag tänkte på barn i Indien"
"Jag tycker väldigt synd om barnen, det såg otäckt ut"
"Jag skulle ge dem pengar"
"Jag tänkte på barnen i Indien som har det svårt"
"Jag tänkte att jag ville ge dem 90.000"
"Jag tyckte jättesynd om barnen"
"Jag skulle inte vilja vara fattig. Jag tänker på mat"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar